Вода в різних агрегатних станах. Температура кипіння.

Тема: Вода в різних агрегатних станах. Температура кипіння.
Мета уроку:
Навчальна:інтеграція навчальних предметів,створити цілісне уявлення про об’єкт вивчення ,пояснити незвичайні фізичні властивості води в різних агрегатних станах,навчити учнів пояснювати процес  кипіння ;
Розвивальна:формувати прийоми навиків колективної пізнавально - розумової діяльності – аналізу,порівнянню,синтезу,вміння встановлювати причино – наслідкові зв’язки ;розвивати загальнонавчальні звички ,показати єдність законів природи;
Виховна:формувати світоогляд ,спираючись на взаємозв’язок  явищ у природі,складання позитивного емоціонального фону навчальних предметів.
Тип уроку:урок засвоєння нового матеріалу;
 Спосіб проведення: інтегрований урок .
Вид навчальної діяльності: групові методи навчання
Обладнання :  схеми,індивідуальні картки навчання,відеозаписи
Запис на дошці     "Водо! Ти не маєш  ні смаку, ні кольору, ні запаху,
тебе не змалюєш,ти даєш насолоду.Ти  не просто необхідна
для життя, ти й  є саме  життя …ти нам повертаеш сили, на
яких ми вже поставили хрест. "
                                                                   Антуан де Сент-Екзюпері
Хід уроку
На партах зошити,підручники,щоденники,опорні схеми.
 І.Актуалізація і мотивація навчальної діяльності.
Добрий день,діти. Сьогодні урок у вас проведу я ,звуть мене Н.М.Ми будемо разом працювати і урок наш буде присвячено одній чудовій речовині,без якої неможливе саме життя на планеті. Китайська мудрість каже
"Вона підпорядковується, але перемагає все. Вона гасить вогонь або, в разі загрози, перетворюється , і знову стає нею. Якщо вона серед скель, то знаходить шляхи, щоб їх обійти. Вона зволожує повітря, щоб заспокоїти вітер. Вона піддається перешкодам, але це оманливе, тому що ніяка сила не може завадити їй слідувати своїй визначеною дорогою. Вона завойовує, піддаючись; вона ніколи першою не нападає, але завжди виграє останню битву. "
Ви здогадались, що ж це? Правильно, це вода.
ІІ Організаційний етап.Оголошення теми,мети уроку.
Тема нашого уроку  …Наша мета…Ми будемо працювати сьогодні у групах за їх змістом: хіміки,фізики,біологи та географи. Ви вже зайняли свої місця і зараз швиденько оберіть свого лідера,якій допоможе мені в проведенні уроку і оцінюванні знань членів своєї групи. Лідерами в нас є…Я роздаю лідерам  листки оцінювання,де вони запишуть своїх членів і будуть протягом всього уроку робити помітки проти кожного учня,щоб потім оцінити роботу кожного члена своєї групи. Перший стовпчик - ім’я, другий - групова робота(6 балів),третій – письмова робота(6 балів),і підсумкова кількість балів. Ще ви бачите перед собою опорну схему уроку ,яку кожний з вас буде заповнювати протягом всього уроку,а потім вклеює у зошит.

ІІІ Етап всебічної перевірки знань
-         Давайте пригадаємо:які існують агрегатні стани речовини?
-         Подивимось на екран (дослід1).
-         Які фізичні процеси супроводжують перехід з одного стану в іншій? Фіксуємо це все у схемі
Тільки одну речовину ми  можемо  побачити у трьох агрегатних  станах – це вода. Це може відбуватися й одночасно:наприклад ,узимку вода на поверхні озер та річок замерзає і переходить у твердий стан,але під льодом вона залишається рідиною,а над льодом – невидима водяна пара.
А зараз слово надається вам. Ви отримали домашнє завдання – дізнатися про дивовижні властивості води з точки зору своєї галузі і  я запрошую учнів першої групи -  групи  юних хіміків , а вам нагадую про заповнення наступної  частини опорної схеми.
Відповіді членів І групи:
- вода – загальна характеристика;
- вода – універсальний розчинник;
- склад води;
Уч . Діти,хто ще хоче щось доповнити по цій темі?
Про яку властивість ми почули ,та що запишемо до схеми?
Лідер самостійно розпочинає  оцінювати  роботу учнів своєї групи,а ми переходимо до другої групи – групи юних біологів
Відповіді членів ІІ групи:
- значення води для рослин та тварин;
- поверхневий натяг;
                                           - гарний теплоізолятор ;
- властивості води при +40 ;
- охолодження води від холоду.

Це справді цікаві факти. Пропоную всім звернути увагу на цю інформацію та виділити головні моменти (запис у конспект). Лідер  самостійно починає працювати на листку оцінювання ,а ми просимо учнів наступної групи – групи  юних географів
Відповіді членів ІІІ групи:
                                           - місце води на Землі;
- велика теплоємність;

Давайте ще раз проговоримо,яку властивість води нам запропонували  учні цієї групи?
Переходимо до останньої групи  - групи юних фізиків.
Відповіді членів І групи:
- найбільша теплота випаровування;
- процес кипіння,температура кипіння.
Дякуємо нашим  юним науковцям. Лідер останньої групи заповнює листок оцінювання,а я хочу познайомити вас ще з однією вражаючою властивістю: в сучасному світі існує думка,що вода здатна записувати і зберігати інформацію про все те, з чим вона зустрічається. Вода реагує не тільки на безпосереднє зіткнення, але і на слово і навіть на емоції, тобто знімає інформацію в різних діапазонах стану речовини.(Фільм).
-         Вода надихає не тільки науковців,а і митців. Деякі фрагменти їх творчості ви можете побачити на екрані.
ІV Етап  закріплення нових знань.
 Давайте зараз перевірємо вашу уважність на уроці. Перегорніть ,будь ласка,сторінку свого конспекту і ви побачите невеличкий узагальнюючий тест на сьогоднішній урок. Я надаю вам 1 хвилинку на його виконання.(лунає музика).
 1Процес кипіння води відбувається завдяки
 Кристалізації    випаровуванню   плавленню   пароутворенню
2 Що дозволяє комахам бігати по воді, як по підлозі?
 Довгі лапки            комахи            Земне тяжіння      Поверхневий натяг
3Яка температура води взимку на дні водойм?
 +4o            -3 o                 +10o                      0o
 4 Вода складається з:
 кисню          водню              кисню та соляної кислоти                     кисню та водню
5 Вода має:
Пам'ять   запах   колір   смак
6.Тіло людини складається з води на:
 20%          65%             95%            100%
Подивиться на екран, давайте виконаємо самоперевірку ,а всі ваші результати зафіксують лідери у листках оцінювання. Правильна відповідь – 1 бал,якщо є виправлення – 0,5 балу.
Уч. Вода може бути другом або ворогом, але, як писав Гете, природа не визнає жартів, вона може бути тільки завжди правдивою, завжди серйозною, завжди суворою, вона завжди справедлива, помилки ж ідуть від людей. Але це, звичайно ж, залежить  тільки від нас з вами, від нашого ставлення до довкілля. Ми, люди, є частинкою природи, вона живе у нас, ми живемо завдяки їй. Тож бережімо її, починаючи з маленької краплинки води, з тієї краплинки, яка є початком усього живого на Землі.
Рефлексія.
 Аналізуюче все сказане давайте складемо   асоціативний ряд «Вода це…»Я почну,а ви ланцюжком продовжите : Вода це життя!....
V.Підбиття підсумків уроку.
Прийшов час підвести підсумки сьогоднішнього уроку . Лідери передають мені заповнені листки з підрахунками,я в свою чергу залишаю за собою право на деякі зміни і хочу подякувати всіх учнів за працю,а особливо…. На згадку про наш незвичайний  урок я хочу вам всім надати пам’ятки про «кольорову» воду та її використання собі на користь.
(Слово надається лідерам груп: «Мені подобалось на уроці… )
VІ.Інформування про домашнє завдання
Опрацювати параграф   .І за бажанням – творче завдання: Написати твір – роздум «Як би я вижив без води?».
Урок закінчився,хай вам щастить!Дякую за співпрацю.(лунає музика)


Комментарии