Гра "Зоряний час"

ГРА «Зоряний час» у 8 класі
                                         Духовне життя дитини
 повноцінне лише тоді,
                             коли вона живе у світі гри,
                                                       казки, музики, фантазії,творчості.
В. В. Сухомлинський
Мета: повторити та узагальнити знання з теми, акти­візувати розумову діяльність учнів, розвивати логічне мислення, кмітливість, формувати навички групової роботи, вміння застосовувати одержані знання на прак­тиці, формувати інтерес до фізики.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: портрети вчених, фізичні прилади, секун­домір, сигнальні картки з цифрами від 1 до 8 для кожної команди, таблички з номерами або назвами команд, аркуші чисто­го паперу, ручки.
Методичні поради. Повторення та узагальнення від­бувається під час конкурсів, які оцінюються журі. Учи­тель оцінює окремих учнів: - по 11балів отримують учні команди-переможця, по 10 — інші учасники IV туру, по 9 — учасники III туру тощо.
Правила та умови гри
1.    У грі беруть участь 6 або 9 груп по 2 учні, решта учнів — глядачі.
2.    Для підрахунку балів, одержаних учасниками гри, обирається журі.
3.    Завдання до гри завчасно пишуть на дошці (виві­шуються плакати або проектуються через кодоскоп), портрети вчених з указаними номерами розвішують, на демонстраційний стіл виставляють прилади з на­клеєними номерами.
4.    Кількість об'єктів у кожному завданні завжди більша за кількість поставлених запитань (щоб ускладнити знаходження правильної відповіді).
5.    Після оголошення завдання ведучим (учителем) дається 5 секунд на обдумування відповіді, і за зву­ковим сигналом учасники повинні підняти сигнальну картку з номером правильної відповіді. Після того як члени журі записали відповіді команд, учитель на свій розсуд або за бажанням дітей надає слово одній команді для пояснення правильної відповіді.
6.    Гра має 4 тури.
7.    Після кожного туру команди, які набрали найменшу кількість балів, вибувають з гри і стають глядачами; до останнього туру повинні залишитися 2 команди.
8.    У перерві між турами журі підбиває підсумки, а вчи­тель проводить гру з глядачами (вікторину або кон­курс загадок).
ХІД УРОКУ
Учитель знайомить учнів з особливостями уроку, пра­вилами та умовами гри, представляє журі.
Учитель. Команди готові до гри? (Діти відповідають.) Бажаю всім учасникам удачі і перемоги.
Перший тур
Завдання 1
На дошці записані фізичні терміни (або проектуються через кодоскоп):
1.    тиск;
2.    сила тиску;
3.    вага;
4.    атмосферний тиск;


5.    Архімедова  сила;


6.    ватерлінія;


7.    середня лінія.


Запитання.  
    Як називається:
1.    сила, що діє на одиницю площі?
2.    лінія, яка показує допустиму осадку корабля?
3.    сила, що діє на тіло, занурене в рідину?
4.    тиск, який створює повітряна оболонка Землі?
Завдання 2     •
На класній дошці розміщені портрети:
1.    Б. Паскаля;
2.    Е. Торрічеллі;
3.    Архімеда;


4.    О. Геріке;
5.    Г. Галілея;
6.    І. Ньютона;
7.    М. В. Ломоносова.
Запитання.


1.    За допомогою якого вченого цар Гієрон викрив шахраїв?
2.    Учений, який винайшов ртутний барометр.
3.    Французький учений, який сформулював закон про передачу тиску у рідинах і газах.
4.    Учений, який довів існування атмосферного тиску на досліді з «магдебурзькими півкулями».


5.    Учений, який вперше помітив залежність атмосфер­ного тиску від висоти над поверхнею Землі.



Завдання З
На дошці записані формули:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.


Запитання
1.    За якою формулою обчислюють тиск?
2.    Якою формулою слід користуватися, щоб визначити тиск рідини на дно посудини?
3.    За якою формулою обчислюють тиск рідини на стінки посудини?
4.Формула,яка виражає закон Архімеда.                                                                                Формула,якавиражаєзаконАрхімеда.
Завдання 4
На дошці записані одиниці фізичних величин (або про­ектуються):
1.    Па;
2.    Н;
3.    мм рт. ст.;
4.    кг;
5.
Запитання
1.    Основна одиниця тиску.
2.    Атмосферний тиск за допомогою ртутного барометра вимірюють у..


3.    Одиницею сили тиску є...


Другий тур
Завдання 1


Відповіді на завдання цього конкурсу давати за допомогою сигнальних карток із цифрами 2 (ні) та 5 (так).


Чи правильні твердження:


1.    тиск газу за сталої температури залежить від густи­ни;
2.    характерною властивістю всіх рідин є текучість;


3.    атмосферний тиск з висотою зростає;
4.    зростання показань барометра характерне для погоди з опадами;
5.    архімедова сила залежить від густини рідини;
6.    архімедова сила діє тільки у рідинах;


7.    вантажопідйомність судна — це вага вантажу;
8.    чи можна гасити водою палаючий гас?


Завдання 2


На столі стоять прилади:


1.    прилад для ілюстрації тиску рідини на стінки по­судини;


2.    барометр;
3.    терези;


4.    динамометр;
5.    мензурка;
6.    манометр;
7.    куля Паскаля.
Запитання.
Який прилад:


1.    демонструє передачу тиску рідини і газу в усіх на­прямах?
2.    вимірює атмосферний тиск?
3.    вимірює тиски більші або менші за атмосферний?
4.    демонструє тиск рідини на бічні стінки?
Третій тур
Завдання 1
На дошці записані вирази:



1.    знизу вгору;
2.    тільки в горизонтальному напрямі;
3.    тільки вертикально вниз;
4.    в усіх напрямках однаково;
5.    у напрямку дії сили;
6.    погано.
Запитання
1.    Тиск рідини, зумовлений силою тяжіння, переда­ється..
2.    Гази передають тиск...
3.    Тверді тіла зовнішній тиск передають...
Завдання 2
Розв'яжи задачу. (Учасники отримують умову задачі, на розв'язування якої відводиться 6 хвилин. У цей час решта учнів (глядачі) отримують індивідуальні завдання.)



Задача. Чому дорівнює архімедова сила, що діє на мід­ний брусок 890 г, який повністю занурений у воду?

кг ;
Варіанти відповідей:
1. 10 Н;   2. 1Н;  3. ОД Н;   4. 0,01Н;   5. 100 Н
Четвертий тур
Завдання
Фізична анаграма. (2-3 хвилини)
ЦІДОМЛО АЄТМОВІ

Відповіді
Перший тур

№1
№2
№3
№4

1-1
2-6
3-5
4-3
1-1
2-5
3-3
4-6
1-3
2-1
3-1
4-4
1-1
2-3
3-2

Другий тур
Третій тур

№1
№2
№3
№4

1-5
2-5
3-2
4-2
5-5
6-2
7-5
8-2
1-4
2-1
3-6
4-5
1-4
2-4
3-5

2- 1Н





Комментарии